Waarom duidelijkheid in je communicatie geen hardheid is
Publicatiedatum: 19 maart 2025
Duidelijkheid als vorm van zorg
“Je bent wel heel direct.”
“Je feedback komt best hard binnen.”
“Je stelt van die vragen waar ik nog dagen mee rondloop.”
Als je regelmatig dit soort reacties krijgt, is het verleidelijk om je toon te verzachten. Maar is dat altijd beter?
In mijn werk zie ik juist dat confronterende begeleiding, mits eerlijk en vanuit verbinding, vaak precies is wat iemand verder helpt.
Waarom confronteren werkt
Duidelijkheid is geen aanval. Het is een manier om mensen te helpen zien wat ze zelf vaak ontwijken.
En ja, dat kan soms schuren. Maar dat is geen reden om het te vermijden.
Confronterende vragen:
- doorbreken oude patronen
- halen onderliggende overtuigingen naar boven
- zetten mensen aan tot actie
- creëren helderheid waar eerder mist hing
Wat niet helpt, is blijven hangen in algemeenheden of om de hete brij heen draaien. Groei vraagt om duidelijkheid, ook als het ongemakkelijk is.
Duidelijk én menselijk
Bij EiQ begeleiden we bedrijven en leiders op een manier die direct is, maar nooit hard om het harde.
We geloven dat groei begint bij eerlijk durven kijken: naar je processen, je team én jezelf als leider.
Onze aanpak:
- We zeggen wat we zien, zonder oordeel
- We stellen de vragen die je liever ontwijkt
- We begeleiden je in het zoeken naar het echte antwoord, niet het makkelijke
- We laten zien dat duidelijkheid juist ruimte geeft: voor keuzes, beweging en groei
Tips voor leiders die duidelijker willen communiceren
- Wees helder over je intentie: laat merken dat het uit zorg komt
- Stel vragen in plaats van oordelen
- Geef ruimte voor reactie: confronteren is geen monoloog
- Herken het verschil tussen hard en eerlijk
- Reflecteer op je eigen rol en toon
Durf jij het echte gesprek aan?
Leiderschap vraagt soms om een beetje ongemak.
Niet om mensen te raken, maar om iets in beweging te zetten.
Benieuwd wat duidelijke begeleiding voor jouw team kan betekenen?
Laten we koffie drinken en het gesprek aangaan.
